Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

Οι συνιστώσες της τουρκικής «άνοιξης»

Γράφει: Ο Νίκος Καρατουλιώτης, υποστράτηγος ε.α.
Η Αραβική « Ανοιξη» που ξεκίνησε το Δεκέμβρη του 2010, είναι αποτέλεσμα της γεωπολιτικής αστάθειας που προέκυψε με τον διαμελισμού της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην ευρύτερη περιοχή. Τα σύνορα, αλλά και οι συμμαχίες της περιοχής, από το 1918 έως και αυτή τη στιγμή, συνεχώς μεταβάλλονται ένεκα γεωστρατηγικής ρευστότητας, καθόσον το όλον γεωπολιτικό σύστημα, δεν έχει ισορροπήσει ακόμη.
Η Τουρκία εκμεταλλευομένη την ρευστότητα της περιοχής και μέσω του νεοοθωμανισμού, προσπαθεί να προσπορισθεί προς ίδιον όφελος, τις όποιες ανακατατάξεις, λησμονώντας ότι αποτελεί μέρος του προβλήματος.
Οι ιδιαιτερότητες της Γείτονος χώρας,

την καθιστούν ειδική περίπτωση και είναι επικίνδυνη η προσομοίωσή της με την Αραβική « Ανοιξη», των υπολοίπων χωρών.

1. Η ανθρωπογεωγραφία του τουρκικού αχταρμά.


««Τιμή σε αυτόν που λέει ότι είναι Τούρκος», αναφέρει ο εθνικός ύμνος της Τουρκίας. «Σε αυτόν που λέει ότι είναι» και όχι σε αυτόν που είναι!

Και τούτο γιατί η Τουρκία είναι ένα χαρμάνι 75 διαφορετικών εθνοτήτων. Τούρκοι, Κούρδοι, Άραβες, Έλληνες, Αλβανοί, Βόσνιοι, Λάζοι, Τσέτες, Αμπχάζιοι, Πολωνοί, Κιργάσιοι, Φλαμανδοί, Αρμένιοι, Ουζμπέκοι, Εβραίοι, Πομάκοι, Τουρκμένοι, Ρουμάνοι, Ασσύριοι, Πέρσες, Ρομά, Αζέροι, Γεωργιανοί, Τσερκέζοι, Κιζήλ-Μπάσηδες, Γορούκοι, Σερβοκροάτες, Τάταροι, Αφσάροι, Δερβίσες και τόσοι άλλοι συνθέτουν ένα μοναδικό μωσαϊκό εθνοτήτων που κάτω από την σκέπη ενός απολυταρχικού συστήματος διοίκησης κατόρθωσε να αποκτήσει κρατική υπόσταση (η λέξη κλειδί είναι το κράτος και όχι το έθνος).

Η Τουρκία είναι ένα πολυεθνικό κράτος που παριστάνει το μονοεθνικό. Σχεδόν το 40% των κατοίκων εκτός από τα τουρκικά μιλά και μια άλλη γλώσσα ανάλογα με την καταγωγή του. Ακόμη και ο Κεμάλ δεν είναι Τούρκος καθόσον η μητέρα του Ζουμπεϊντέ Χανούμ ήταν Τουρκοσκοπιανή και ο πατέρας του Αλή Ριζά ήταν Αλβανός.

Οι Τούρκοι κατάγονται από το Τουρκεστάν, που βρίσκεται στη νότια Σιβηρία. Νομάδες βοσκοί μετακινούμενοι στις αχανείς εκτάσεις της στέπας. Από αρχαιοτάτων χρόνων πραγματοποιούσαν επιδρομές στις γειτονικές περιοχές ρημάζοντας και λεηλατώντας τα πάντα. Ήταν ειδωλολάτρες, αλλά τον 9ο αιώνα ασπάσθηκαν τον Ισλαμισμό.

Κυνηγημένοι από τους Μογγόλους,
μια ομάδα από αυτούς που δεν ξεπερνούσε τα 2500 άτομα ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Μ. Ασία. Εξισλαμίζοντας και εκτουρκίζοντας τα ντόπια στοιχεία δημιούργησαν την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

2. Το τουρκικό θρησκευτικό αλαλούμ.

Όσο μπερδεμένα είναι τα πράγματα από πλευράς εθνικής ταυτότητας, άλλο τόσο είναι και από πλευράς Ισλάμ, αναλυτικότερα:

Α. Επίσημο Ισλάμ είναι το ορθόδοξο Σουνιτικό Ισλάμ το οποίο λειτουργεί κάτω από κρατική εποπτεία (Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων ), με 100.000 περίπου υπαλλήλους.

Β. Ορθόδοξοι Σιίτες, οι επονομαζόμενοι Σιίτες των 12μάμηδων.

Γ. Αλεβήδες, πρόκειται για μια αίρεση του Ισλάμ (ένα θρησκευτικό χαρμάνι από Σαμανισμό- Σιισμό και Ελληνορθοδοξίας), περίπου 15 εκατομμύρια. Αλεβής ήταν ο Αλή Πασάς (που για πολλούς εθεωρείτο κρυπτοχριστανός). Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι οι έλληνες δεν εξισλαμίζοντο αλλά ακολουθούσαν την σέχτα των Αλεβήδων έτσι πιθανόν να εξηγείται και η περίπτωση του Οδυσσέα Ανδρούτσου και άλλων αγωνιστών.

Δ. Πληθώρα μυστικιστικών ταγμάτων όπως:

(α) αυτό των Μπεκτασήδων (σε αυτό ανήκαν οι γενίτσαροι και έχει τεκτονική δομή).
(β) των Νακσημπεντί, των Καλιμπεντί, των Νουρτζού, των Σουλεϊμαντζί και σωρεία άλλων ταγμάτων (σέχτες).

Ουσιαστικά η έννοια του Ισλάμ στην Τουρκία είναι ένα έκτρωμα που αποτελείται από διάφορες αιρέσεις οι οποίες είναι σε σύγκρουση μεταξύ τους (κάθε μία εναντίον της άλλης, και εναντίον όλων το κοσμικό κράτος).

Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή των Αλεβήδων οι οποίοι παρόλο που δεν θεωρούν τους εαυτούς τους ως Μουσουλμάνους και η πλειοψηφία τους είναι Κεμαλιστές, εν τούτοις τελούν υπό διωγμό από το κοσμικό κράτος επειδή τους θεωρεί Ισλαμιστές.»(1).

Τα αίτια της εξέγερσης:

Τρεις φαίνεται να είναι οι βασικοί άξονες της εξέγερσης στη γειτονική χώρα:

 
1. Η ισλαμοποίηση της κοινωνίας.


Νομιμοποίησε τα θρησκευτικά σχολεία και την μαντίλα των γυναικών. Απαγόρευσε τους νέους να κυκλοφορούν αγκαλιασμένοι στους δρόμους και να φιλιούνται στο μετρό. Απαγόρευσε το κραγιόν στις γυναίκες και δυνατή μουσική στα κλαμπ καθώς την χρήση του αλκοόλ μετά τις 10 το βράδυ, παροτρύνοντας ταυτόχρονα την κατανάλωση του γαλακτοκομικού προϊόντος αριάνη.

Ο Ερντογάν είχε υποσχεθεί την ανέγερση μιναρέδων σε όλη την Κωνσταντινούπολη και όταν δήμαρχος είχε καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης γιατί είχε απαγγείλει τους στίχους τουΖίαΓκοκάλπ (1876-1924): «Οι μιναρέδες θα είναι οι ξιφολόγχες μας, οι θόλοι θα είναι οι περικεφαλαίες μας, τα τζαμιά θα είναι οι στρατώνες μας και οι πιστοί θα είναι οι στρατιώτες μας».

Το σύνολο της τουρκικής κοινωνίας αποτελείται από νέους, με αποτέλεσμα η Τουρκία να είναι σε παγκόσμιο επίπεδο η χώρα με τον νεότερο πληθυσμό (24 ετών). Όπου υπάρχει νεολαία, εκεί βράζει το αίμα και κυοφορούνται οι νέες ιδέες και η αμφισβήτηση.
Η νεολαία φοβήθηκε, ότι η Τουρκία από ένα μετριοπαθές κοσμικό ισλαμικό κράτος, τείνει να μεταβληθεί σε Σαουδική Αραβία. Στην Τουρκία δεν εξεγέρθηκαν οι κοινωνικά αποκλεισμένοι νέοι, όπως έγινε στις δικτατορικές χώρες του Μαγκρέπ, αλλά οι μορφωμένοι της μεσαία τάξης που δημιούργησε η οικονομική ανάπτυξη (επί Ερντογάν). Ουσιαστικά ενώ δεχτήκαν την οικονομική ανάπτυξη, αρνούνται την πλήρη ισλαμοποίηση της κοινωνίας.

2. Η ισλαμοποίση της εξωτερικής πολιτικής.

Η «ισλαμοποίηση» της εξωτερικής της πολιτικής και η εγκατάλειψη του δόγματος των «μηδενικών διαφορών», την έφερε αντιμέτωπη με όλους τους γείτονες της.

Χρησιμοποιώντας το Σουνιτικό Ισλάμ ως γεωθρησκευτικό εργαλείο, προσπάθησε να καπελώσει όλη την περιοχή, με αποτέλεσμα να έρθει σε σύγκρουση με το σύνολο των κρατών της περιοχής.

Α. Εμβόλισε την σιιτική κυβέρνηση του Ιράκ και μέσω των σουνιτών αλλά και των κούρδων υπέγραψε συμφωνία με την Κουρδική Κυβέρνηση του Βορείου Ιράκ για την εκμετάλλευση των αποθεμάτων πετρελαίου.

Β. Η Άγκυρα επενδύει στην κυριαρχία των σουνιτών στη Μέση Ανατολή για να μπορέσει να προωθήσει το ισλαμικό μετριοπαθές πολιτικό της μοντέλο και να διεισδύσει στις υπό αναμόρφωση περιοχές, ως υπόδειγμα ισλαμικής δημοκρατίας.

Γ. Στο Συριακό ζήτημα, συμμάχησε με τους αντικαθεστωτικούς σουνίτες ισλαμοφασίστες του FSA με την προσδοκία της ενσωμάτωσης του Βόρειου τμήματος της Συρίας.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να έρθει σε αντιπαράθεση με τους τους Αλαουίτες οι οποίοι στηρίζουν τον Άσαντ. Οι Αλευίτες οι οποίοι είναι συγγενείς με τους Αλαουίτες και αποτελούν μια κρίσιμη μάζα στο εσωτερικό της Τουρκίας, όχι μόνον δεν είδαν με καλό μάτι το όλο εγχείρημα, αλλά και αισθάνθηκαν ανασφαλείς. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την ονομασία της τρίτης γέφυρας του Βοσπόρου σε YavuzSelimSultan, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα στις τάξεις των Αλευιτών.(2).

3. Ο κυριότερος παράγοντας που λειτούργησε καταλυτικά στις παραπάνω αιτίες, ήταν ο αυταρχισμός και ο Βοναπαρτισμός, που επέδειξε ο Ερντογάν, κατά την διάρκεια των γεγονότων. Το «πάει το είπα και αυτό θα γίνει», δεν το συμμερίστηκε ο λαός.



Η αντίδραση των Αρχών προκειμένου να πατάξουν τις διαδηλώσεις του Πάρκου Γκεζί και η υπερβολική δόση βίας, προκάλεσε πολύ περισσότερο από την ίδια την αιτία των διαδηλώσεων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την έκρηξη της λαϊκής οργής και την κάθοδο χιλιάδων απλών ανθρώπων στους δρόμους.

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Bilgi της Κωνσταντινουπόλεως αφού εξέτασε δείγμα 3.000 διαδηλωτών που συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά σχετικό ερωτηματολόγιο από 3 μέχρι 4 Ιουν. 2013 (για χρονικό διάστημα 20 ωρών) κατέληξε στα παρακάτω ποσοστά:

Λόγοι συμμετοχής των διαδηλωτών στις διαμαρτυρίες:

α. Αντίδραση στην μη μετάδοση των αιτημάτων τους από τα ΜΜΕ: 84,2%
β. Παραβίαση δημοκρατικών δικαιωμάτων πολιτών: 91,1 %
γ. Υπερβολική χρήση βίας κατά των διαδηλωτών από την Αστυνομία : 91,3%
δ. Αυταρχικότητα του Πρωθυπουργού: 92,4%
ε. Οικολογική συνείδηση για μη ξερίζωμα των δέντρων : 56,2%
στ. Επηρεασμός από πολιτικά κόμματα: 7,7%


Ερωτήσεις που απαντήθηκαν στην έρευνα σχετικά με τους συμμετέχοντες στις διαδηλώσεις

α. Συμμετέχουν για πρώτη φορά σε μαζική διαδήλωση: 53%
β. Δεν είναι μέλη πολιτών κομμάτων: 70%
γ. Είναι αναποφάσιστοι: 14,7%
δ. Αναφέρουν ότι ανήκουν στην πλευρά των φιλελεύθερων πολιτών: 81,2%
ε. Είναι υπέρ του κοσμικού κράτους: 64,5%
στ. Δεν είναι πολιτικοποιημένοι: 54,4% δ
ζ. Δεν ανήκουν στο ΑΚΡ: 92,1%


Ηλικία πολιτών που διαμαρτύρονται

α. 19-25 ετών: 39,6%
β. 26-30 ετών: 24%
γ. Άνω των 30 ετών: 36,4%


Το 96,1% των ερωτηθέντων ζήτησε η πολιτεία να σεβαστεί την ελεύθερη έκφραση της γνώμης τους και να υλοποιήσει όλα τους τα αιτήματα.

Κατόπιν των ανωτέρω, τα τεκταινόμενα στην πλατεία Ταξίμ αλλά και σε όλη την Τουρκία θυμίζουν περισσότερο τον γαλλικό Μάη του ΄68, παρά τις εξελίξεις στην Αίγυπτο και την Αραβική Άνοιξη. Κυρίαρχη αιχμή, αλλά και πυροδότη είχαν την υπεράσπιση των ελευθεριών και των δημοκρατικών ελευθεριών…



Η πλατεία Ταξίμ ……. Και η ελληνική παράμετρος

Τα παπαγαλάκια της τρικομματικής κυβέρνησης, αμέσως χρησιμοποίησαν τα γεγονότα της Γείτονος χώρας, προκειμένου να εκφοβίσουν τον ελληνικό λαό, καθόσον ένας φοβισμένος λαός εξυπηρετεί τα σχέδια τους. Μας είπαν στα σοβαροφανή δελτία ειδήσεων των Μ.Μ.Ε (Μέσων Μαζικής Εξαπάτησης), ότι η Τουρκία, όποτε αντιμετωπίζει εσωτερικά προβλήματα κάνει εξαγωγή των προβλημάτων της προς την Ελλάδα.

Ουδέν αψευδέστερο τούτου, καθόσον και να θέλει, δεν μπορεί για τους παρακάτω λόγους.

1. Οι ΗΠΑ πήραν αποστάσεις από την κυβέρνηση Ερντογάν, με μια δήλωση κόλαφος: «Η μακροπρόθεσμη σταθερότητα, ασφάλεια και ευημερία στην Τουρκία μπορούν να διασφαλιστούν καλύτερα με την εγγύηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων της γνώμης και της συνάθροισης», ανέφερε σε ανακοίνωση το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών.

Το δε αμερικανικό δίκτυο CNN αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία του με το CNN Turk, λόγω της εσκεμμένης απόκρυψης των βίαιων γεγονότων στην Τουρκία.

2. Παρά την κατάπαυση του πυρός που ανακοίνωσε στις 20 Μαρτίου ο φυλακισμένος ηγέτης του PKK Αμπντουλάχ Οτσαλάν, Κούρδοι αντάρτες του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK) αντάλλαξαν στις 3/6/ πυρά με Τούρκους στρατιώτες, ανακοίνωσε το γενικό επιτελείο του τουρκικού στρατού. Στις δε διαδηλώσεις είναι εμφανής ο κουρδικός παράγων

Όσον αφορά την ανεξαρτησία του Κουρδιστάν, ο Μπαρζανί είπε: «Η ανεξαρτησία του Κουρδιστάν είναι το όνειρο και η ελπίδα του κάθε Κούρδου», ενώ σημείωσε ότι «η λύση του Κουρδικού πρέπει να προηγηθεί της ανεξαρτησίας».

3. Σε δημοσίευμα της η τουρκική εφημερίδα Χουριέτ, αφήνει να εννοηθεί πως ο βασιλιάς Μοχάμεντ αρνήθηκε να συναντηθεί με τον Ερντογάν.

4. Το Ιράν, έχει έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με την Τουρκία, καθόσον η παραστρατιωτική οργάνωση Χεζμπολάχ (το μακρύ χέρι του Ιράν στην περιοχή), πολεμά στο πλευρό του Άσαντ.

5. Oι ρώσοι ενισχύουν τον Άσαντ με πυραύλους S 300 (εμβέλειας 150 χιλιομέτρων), ενώ ταυτόχρονα εγκατέστησαν υπερσύχρονα πυραυλικά συστήματα τύπου İskander-M (εμβέλειας 400 χιλιομέτρων) στην Αρμενία το περασμένο Σαββατοκύριακο, μάλλον στην περιοχήGümrü.


Ουσιαστικά οι ρώσοι κάνουν σάντουιτς την Τουρκία, ένεκα της στάσης που τήρησαν στην Συρία και η οποία έρχεται, αντίθετη με τα ρωσικά συμφέροντα(3)

6. Το κύρος του Ερντογάν έχει πληγεί ανεπανόρθωτα, με αποτέλεσμα να τον αδειάσει ακόμη και oΑμπντουλάχΓκιουλμε μία δήλωσή φαρμάκι: «Δημοκρατία δεν είναι μόνο εκλογές».

Ουσιαστικά η Τουρκία περιήλθε σε μία επικίνδυνη ιστορική περιδίνηση η οποία μόλις τώρα αρχίζει και, είτε με Ισλαμιστές στην εξουσία είτε με Κεμαλιστές , οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες(4).


_________________________________

1.ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜ-ΚΕΜΑΛ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ
Νίκος Καρατουλιώτης
Περιοδικό Ρεσάλτο τεύχος 18 (Μάιος 2007).

2.Ο YavuzSelimSultan,είναι το όνομα του σουλτάνου που έσφαξε περισσότερους από 40.000 Αλεβίτες.


 3.Η Ρωσία διατηρεί ναυτική βάση στην Ταρσό της Συρίας και τυχόν επικράτηση των αντικαθεστωτικών, η Ρωσία θα απολέσει το μοναδικό στρατηγικό στήριγμα στην περιοχή.

4. ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜ-ΚΕΜΑΛ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ
Νίκος Καρατουλιώτης
Περιοδικό Ρεσάλτο τεύχος 18 (Μάιος 2007). 


Κοζάνη 7/6/13 

 Το άρθρο: «ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜ-ΚΕΜΑΛ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ»
Διαβάστε το και ΕΔΩ:
http://resaltomag.blogspot.gr/2013/06/blog-post_1693.html